NÁLEDÍ

I při teplotě tři stupně nad nulou mohou srážky dopadající na promrzlou silnici namrzat.

I při teplotě tři stupně nad nulou mohou srážky dopadající na promrzlou silnici namrzat. Na souvisle zasněžené nebo viditelně namrzlé silnici jede většina řidičů opatrně. Skutečně nebezpečné je především lokální náledí, se kterým nepočítáte a které někdy vzniká i náhle.

Po soumraku, ale i v místech s celodenním stínem, například v lesních úsecích, můžete narazit na led, i když jinde po něm není ani stopy. Velmi nebezpečné jsou pak mosty a přemostění. Brzdná dráha se na namrzlé vozovce citelně prodlužuje. 

Při devadesátce zastavíme na suchu na sedmdesáti metrech, na mokru na necelých devadesáti. Ale na ledě potřebujeme skoro čtvrt kilometru. Proto je zvlášť důležité snížit v rizikových úsecích rychlost a zvětšit rozestup mezi vaším a před vámi jedoucím vozem ze dvou alespoň na tři vteřiny. 

Zvlášť nebezpečný je takzvaný černý led, tenoučká průsvitná vrstvička ledu na asfaltu, který vypadá, jako by byl jen mokrý nebo dokonce suchý.

Velice rizikové jsou i zatáčky. Když totiž budete zatáčkou projíždět dvojnásobnou rychlostí, tlačí vás ven z ní hned čtyřnásobná síla. A když se gumy na ledě nemají čeho chytit, jste rázem v téměř neřešitelné situaci.

Zapomeňte na prudké manévry s volantem a prudké brzdění. Musíte jet plynule, bez náhlých změn směru či rychlosti. Plynule, opatrně a hlavně s předvídavostí kde by mohlo náledí být nebo vzniknout.

A důležité je hlavně nepanikařit. 

Pokud vás auto v zatáčce přestane poslouchat a míří ke krajnici, nezrychlujte ani nebrzděte a jen ještě více jemně pootočte volantem. Pokud jedete dost pomalu, kola se chytí a auto se srovná. Pokud vás v zatáčce předbíhá zadek vozu, kola naopak jemně srovnejte. Všímejte si stavu vozovky a ani v moderních autech nespoléhejte jen na stabilizační systémy. Na ledu vás ani ty nemusí zachránit.