MOTORKÁŘI - ZRÁDNÁ RYCHLOST

Každý šestý člověk, který na silnicích zemře, je motorkář. Nejčastější příčinou je rychlost a nezkušenost.

Motorka je symbolem nespoutanosti, volnosti, možná i rebelství. Bohužel ale také platí, že každá nehoda na motocyklu znamená výrazně vyšší riziko vážných zranění či smrti. Z policejních statistik vyplývá, že motorkáři sice zaviní každou padesátou dopravní nehodu, ale každý šestý mrtvý na silnici je právě z jejich řad. 

Oproti cestujícím v automobilech umírají motorkáři až 24krát častěji. Řidiči na motocyklech nemají k dispozici airbagy ani bezpečnostní pásy. Navíc se ve vysoké rychlosti zužuje periferní vidění. Jednostopé vozidlo má také výrazně delší brzdnou dráhu a jízda na něm zvyšuje adrenalin, který povzbuzuje k dalšímu přidávání plynu. To všechno jsou faktory, které ovlivňují vysokou úmrtnost motorkářů.

Roste počet nehod u střední generace

Mezi hlavní příčiny dopravních nehod na motocyklu patří rychlost a nezkušenost. Nejvíce fatálních nehod způsobují sice jezdci s praxí do pěti let, nicméně v posledních letech zaznamenáváme nárůst dopravních nehod na motocyklu mezi třicátníky a čtyřicátníky. Hraje zde roli nejen relativně snadná dostupnost této formy zábavy, ale i změny v životním stylu lidí ve středním věku související patrně s kultem věčného mládí.

Ve věku 35 – 44 let je každá třetí oběť dopravní nehody motorkář. A ačkoliv tato věková kategorie jezdců používá zpravidla kvalitní výstroj, nic to nemění na skutečnosti, že u motorkáře jde rána při dopravní nehodě přímo na tělo, což mívá fatální následky. Také platí, že s rostoucí rychlostí roste také riziko dopravní nehody.

Tunelové vidění, způsobené vysokou rychlostí, může zúžit zorný úhel jezdce až k nule a ten pak vnímá jen omezený výsek silnice. V takové chvíli je motorkář obzvláště zranitelný. Nejen že narůstá riziko jeho vlastní chyby, ale není schopen ani včas a správně zareagovat na chyby ostatních účastníků silničního provozu.

Helma, kvalitní vybavení a reflexní prvky jsou nutností

Každá nehoda na motocyklu znamená výrazně vyšší riziko vážných zranění či smrti. Samotná přilba snižuje riziko těžkého zranění hlavy až o sedmdesát procent, pomáhá i kvalitní oblečení. Důležité je také být viděn, jezdit maximálně předvídatelně, brát ohled na vlastní nezkušenost a řídit se skutečnou rychlostí a ne tou pocitovou. 

Výrazně zbarvená reflexní vesta, defenzivní jízda, maximální pozornost, vhodně zvolená rychlost či absolvování kurzu bezpečné jízdy. To vše může řidiči motocyklu výrazně pomoci k bezpečnému návratu.


MOTORKÁŘI - ZRÁDNÁ RYCHLOST
--:--
--:--