CYKLISTI

Cyklista v silničním provozu je s trochou nadsázky něco jako ohrožený druh. K přežití potřebuje kromě správně vybaveného kola a přilby i znalost dopravních předpisů a v neposlední řadě opatrnost a předvídavost.

Cyklista v silničním provozu je s trochou nadsázky něco jako ohrožený druh. K přežití potřebuje kromě správně vybaveného kola a přilby i znalost dopravních předpisů a v neposlední řadě opatrnost a předvídavost. 


Když se podíváme na to, co se děje poslední dobou, tak je určitě cyklistika obrovský módní trend. Napomohly tomu elektrická kola a současně to můžou být i koloběžky. Samozřejmě je to svázané s tím, že lidé začali jezdit rychleji, začali jezdit víc. 

Elektrokolo umožní v podstatě sportovní jízdu komukoliv. I starší člověk, který by si jel vlastním tempem, tak tady frčí a možná že hlavním nebezpečím je ta vyšší rychlost, než která odpovídá jeho fyzické kondici. Zároveň i rychlost jeho reakcí, postřehů atd. 


Najde se i kaskadér, který si vyrazí do plného provozu bez helmy, bez jakékoliv výbavy. Celá řada cyklistů se neobtěžuje tím, aby si pořídili dopředu a dozadu stanovené osvětlení. Jsou i jízdní kola, která za snížené viditelnosti jezdí bez odrazek. Cyklista by měl být nejenom viditelný, ale jeho chování by mělo být čitelné pro okolí. Cyklisté by se měli na situaci na silnici také dívat očima motoristů. Uvědomit si, že všechny úkony, co plánují udělat, musí včas avizovat. 


Ukažme si několik situací, které mohou cyklistů stát v nejlepším případě jen zranění. Cyklopruh jedoucí rovně dává pocit bezpečí, auto odbočující vpravo by měl dát cyklistovi přednost. Obezřetný cyklista se ujistí, že tomu tak opravdu je. Takhle nějak by to mělo správně vypadat. 

Dávej si pozor i na lidi vystupující z auta. Otevřené dveře vás pošlou k zemi na to šup. Na přechodu pro chodce se nejezdí. Je to nebezpečné nejen pro tebe, ale i pro ostatní chodce. Pokud je v blízkosti cyklostezka, musíš jí použít. Na silnici si dávej velký pozor na nákladní auta, k zemi tě dostane třeba jen poryv větru. 


Pokud jsi řidič, tak dodržuj dostatečný odstup od cyklistů. Ten cyklista tím, že není chráněný tak, jako třeba v autě, je daleko zranitelnější. Tím, že se začal pohybovat rychleji například na elektrokole, tak je zranitelnější ještě víc. Pak samozřejmě když zvlášť třeba starší člověk spadne ve vyšší rychlosti, než jaké by dosáhl při běžné jízdě, tak následky budou tvrdší. 


Tím, jak se cyklistika rozmáhá, tak dochází i víc k těm konfliktním situacím na té silnici, takže je to opravdu skupina, která si zaslouží pozornost. Každý účastník provozu: chodec, řidič motorového, nemotorového vozidla, čili i cyklista, by se měl náležitě věnovat dění v silničním provozu. Se sluchátky na uších, nebo se špunty, kde jim hraje hudba, to určitě nebude to pravé ořechové. To vnímání sluchem je rychlejší než vnímání zrakem. Je výhodnější naučit se sluch v silničním provozu aktivně používat. Nevyřazovat si takhle důležitý smyslový orgán, byť ta hudba může být příjemná. 

Cyklista nemá jízdní kolo vybavené zpětnými zrcátky, čili on nevidí co se děje za ním. Jediná šance je, že to uslyší. Zkrátka je dobré mít přehled o dění kolem sebe. 

A ještě jednou, nezapomeň na přilbu. Může ti zachránit život. Víš, že nehoda v rychlosti 25km/h se dá přirovnat pádu ze 2,5 metrů přímo na hlavu? Respekt, to je to oč tu běží. Chovejme se tak, abychom neohrozili sebe, ani druhé.